دستگاه سه نظام لوله بازكني چيست

رفتگي لوله هاي آب و فاضلاب مشكلي است كه به خصوص در شهرهاي بزرگ و آپارتمان هاي مسكوني، گريبانگير مردم است. براي رفع گرفتگي لوله‌هاي ساختمان روش‌هاي زيادي وجود دارد، از جمله استفاده از فنر لوله بازكني دستي و برقي، دستگاه تراكم هوا، محلول هاي خانگي لوله بازكني و غيره.كه يكي از ديگر از اين روش‌ها، استفاده از دستگاه سه نظام لوله بازكني است. شايد برايتان سوال باشد كه دستگاه سه نظام لوله بازكني چيست و چه كاربردي در لوله بازكني ارزان دارد؟  

سه نظام لوله بازكني چيست؟

سه نظام لوله بازكني قطعه‌اي است كه در دستگاه لوله‌ بازكني استفاده مي‌شود و وظيفه آن نگه‌داشتن فنر به هنگام چرخش است تا به اطراف پرتاب نشود. همين مساله امنيت استفاده از فنر لوله بازكني برقي را افزايش مي دهد و در نظر بگيريد كه اگر اين قطعه در فنر برقي لوله بازكني نباشد، ممكن است فنر به اطراف پرت شود و براي اطرافيان خطرآفرين باشد.

اجزاي تشكيل دهنده سه نظام لوله بازكني

 

اين قطعه از سه قسمت تشكيل شده كه با استفاده از فنر به هم وصل هستند و حالت دايره‌اي شكل دارد. جنس آن معمولا از استيل، آلومينيوم و برنج است. تقريبا تمامي دستگاه‌هايي كه دوراني كار مي‌كنند قابليت استفاده از سه نظام را دارند. اگر مي‌خواهيد با دستگاه سه نظام لوله بازكني، قيمت لوله بازكني با سه نظام و عوامل موثر بر قيمت اين دستگاه آشنا شويد، در ادامه با ما همراه باشيد.

كربرد دستگاه سه نظام لوله بازكني در رفع گرفتگي لوله ها چيست؟

گرفتگي لوله‌ها به دلايل مختلفي اتفاق مي افتد كه به نوبه خود دردسر بزرگي است بخصوص اگر گرفتگي شديد باشد و با روش‌هاي خانگي قابل حل نباشد. در اين مواقع اصولاً كمك گرفتن از نيروي متخصص تنها راه باقي مانده است. شركت هاي خدمات رساني از جمله تخليه چاه در اين مواقع از تجهيزات مناسبي با توجه به جنس لوله و نوع گرفتگي استفاده مي‌كنند. فنر زني، دستگاه تراكم هوا، فنر زني با دريل و ... روش‌هاي رايجي هستند كه مورد استفاده قرار مي‌گيرند. براي عملكرد بهتر اين روش‌ها و هر روش لوله‌بازكني كه با فنر و حركت دوراني كار مي‌كند قطعه‌اي استفاده مي‌شود كه به آن سه نظام مي‌گويند.

 اين قطعه از سه بخش تشكيل شده است كه توسط فنر به هم وصل هستند. دينام دستگاه لوله بازكني توسط يك تسمه به سه نظام وصل است وقتي تكنسين دسته دستگاه را فشار داد سه نظام به فنر مي‌چسبد و آن را نگه‌ مي‌دارد. اين كار باعث مي‌شود فنر به اطراف پرتاب نشود و در داخل لوله نيز در جهات چپ و راست حركت كند كه اين كار باعث باز شدن گرفتگي‌هاي سخت مي‌شود. در داخل دستگاه هاي لوله بازكني بسته به قدرت دينام 3 الي 15 عدد سه نظام قرار دارد و از آنجايي كه سه نظام به دينام وصل است و دينام هم فنر را مي چرخاند سه نظام با نگه داشتن فنر باعث چرخش بهتر فنر شده و در رفع گرفتگي سرعت مي‌بخشد.

لوله بازكني با فنر سه نظام

روش فنر زني براي رفع گرفتگي لوله‌ها اوصولا به كمك دريل انجام مي‌شود. در برخي موارد كه فنر زني به تنهايي نتواند گرفتگي را رفع كند و گرفتگي شديد باشد به افزودن قطعه‌اي به نام سه نظام عملكرد فنرزني را بالا مي‌برند.

انواع سه نظام

 سه نظام دو نوع آچاري و اتوماتيك ‌دارد. تفاوت اين دو نوع سه نظام در نحوه گرفتن مته و نگه داشتن آن است. سه نظام آچاري، براي باز و بسته شدن آچار مخصوص دارد ولي در نوع اتوماتيك آن اين كار با دست به راحتي انجام ‌مي شود. سه نظام باعث چرخيدن فنر در حالت‌هاي مختلف و عقب و جلو بردن فنر داخل لوله مي‌شود و همين امر باعث مي‌شود رسوبات ته نشين شده داخل لوله كنده شده و گرفتگي به صورت اصولي رفع شود و تا مدت‌ها نيازي به لوله بازكني نباشد. در حالت عادي فقط خود گرفتگي رفع مي‌شود ولي اگر قطر لوله به خاطر رسوبات ته نشين شده كم شده باشد اين رسوبات باعث مي‌شود بعد از مدتي دوباره لوله دچار گرفتگي شود كه نياز به لايروبي و رسوب تراشي از ديواره هاي داخلي لوله مي باشد.

قيمت لوله بازكني با سه نظام  

بعد از اينكه كار لوله‌ بازكني تمام شد نوبت تسويه حساب است اين مرحله از كار تا حدودي چالش برانگيز است و اينكه مشتري و تكنسين سر قيمت توافق كنند خود داستاني دارد. متاسفانه به علت ناآگاهي مردم از قيمت‌ها و اينكه سايت رسمي براي اعلام قيمت‌ها براي اتحاديه لوله‌كني وجود ندارد، باعث شده است تا افراد سودجو از اين شرايط سوءاستفاده كنند و با تبليغات فراوان و اعلام قيمت‌هاي كمتر مشتري را فريب دهند ولي در انتهاي كار قيمتي فراتر از قيمت تبليغ شده و حتي قيمت اصلي درخواست كنند و با دلايل و بهانه‌هاي فراوان كه گرفتگي شديد بوده يا از قطعه سه نظام بيشتري استفاده كرده‌اند و بهانه‌هاي ديگر هزينه زيادي را روي دست مشتري مي‌گذارند. اين افراد بعضي اوقات كاربلد هستند ولي قيمت را فراتر مي‌گويند ولي گاهاً اصلاً تخصص ندارند و صرفا با يكسري ترفندها و روش‌ها لوله را به طور سطحي باز مي‌كنند كه بعد از مدتي دوباره دچار گرفتگي مي‌شود.

حالا بايد ببينيم كه قيمت لوله بازكني سه نظام چقدر است و چرا تكنسين ها در صورت استفاده از فنر سه نظام هزينه بيشتري طلب مي‌كنند. اصولاً قيمت لوله‌ بازكني توسط اتحاديه آهنگران اعلام مي‌شود. تعيين قيمت بايد با توجه به روش لوله‌ بازكني، متراژ فنر استفاده شده ، سختي كار و شدت گرفتگي، تعداد سه نظام استفاده شده، مدت زمان صرف شده براي لوله بازكني و مسائلي از اين قبيل مشخص شود. ناگفته نماند كه اين قطعه عمر مفيد دارد و اينطور نيست كه با يكبار استفاده خراب شود. معمولاً سه نظام پس از چند بار استفاده مستهلك مي شوند و نياز به تعويض پيدا مي كنند.

 زماني كه تكنسين لوله بازكني مشهد با استفاده از فنر سه نظام لوله را باز كند، به علت استفاده از سه نظام هزينه نسبت به حالت عادي فنر زني بيشتر مي‌شود و بسته به نوع سه نظام كه انواع مختلفي دارد مي‌تواند از 150 الي 600 تومان متغير باشد

عوامل تاثيرگذار بر قيمت

 اگر براي بازكردن لوله بيش از يك سه نظام استفاده شود تعداد سه نظام نيز در قيمتش ضرب مي‌شود و هزينه لوله بازكني در كل مي تواند حدود 600 هزار تا چند ميليون هم برسد. براي اينكه از هزينه اضافي جلوگيري شود بهتر است اگر گرفتگي لوله شديد نيست از روش فنر زني ساده استفاده و شود و اگر نياز به استفاده از سه نظام هست، تكنسين لوله بازكن موظف است حتما مشتري را در جريان قيمت سه نظام قرار دهد و در ابتدا بر سر قيمت توافق كنند تا از درگيري و جر و بحث‌هاي بعدي جلوگيري شود و اتمام كار با دلخوري طرفين همراه نباشد.

سخن پاياني

در اين مقاله سعي كرديم تا شما را با دستگاه سه نظام لوله بازكني آشنا كنيم. سه نظام قطعه‌اي است كه براي نگه داشتن فنر استفاده مي‌شود و از سه قطعه كه توسط فنر به هم وصل شده‌اند ساخته شده است. اين قطعه در جنس‌هاي برنجي، استيلي و آلومينيومي ساخته مي‌شود و روي قيمت نهايي لوله‌ بازكني اثرگذار است و هزينه را بالا مي‌برد. استفاده از سه نظام در فنر زني باعث بازشدگي بهتر و سريع‌تر گرفتگي لوله‌ها مي‌شود و خيال شما را بابت رفع گرفتگي راحت مي‌كند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.